Zgłaszanie naruszeń
W PKO Faktoring S.A. określone są zasady, zgodnie z którymi pracownicy oraz określone osoby niebędące pracownikami PKO Faktoring S.A. mogą zgłaszać sytuację stanowiącą naruszenie lub potencjalne naruszenia prawa, naruszenie przepisów wewnętrznych oraz przyjętych przez PKO Faktoring S.A. standardów rynkowych.
- Kto może zgłosić naruszenie?
Każdy, kto dowiedział się o możliwości naruszenia prawa, przepisów wewnętrznych oraz przyjętych przez PKO Faktoring S.A. standardów rynkowych w związku z wykonywanymi w PKO Faktoring S.A. obowiązkami na podstawie zawartej umowy, pełnionej funkcji czy świadczonych usług oraz po ich zakończeniu. Zgłoszenie mogą przekazać również osoby ubiegające się o zatrudnienie w PKO Faktoring S.A. lub współpracę z w PKO Faktoring S.A na etapie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
- W jakich sprawach można zgłosić naruszenie?
Zgłoszenia mogą dotyczyć działania lub zaniechania niezgodnego z prawem lub mającego na celu obejście prawa m.in. w zakresie:
- korupcji,
- usług i produktów finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- przepisów wewnętrznych,
- zasad Kodeksu Etyki,
- rekomendacji organów nadzoru i kontroli,
- inne wskazane w ustawie o ochronie Sygnalistów.
- Jak można zgłosić naruszenie?
- ustnie:
- telefonicznie do pracownika Biura Bezpieczeństwa PKO Faktoring S.A (tel. 722-032-714)
- podczas bezpośredniego spotkania,
- pisemnie:
- listownie na adres: Biuro Bezpieczeństwa PKO Faktoring S.A. ul. Chmielna 89, 00-805 Warszawa z dopiskiem na kopercie, np. „zgłoszenie nieprawidłowości - do rąk własnych",
- elektronicznie:
- poprzez zgłoszenie mailowe na adres whistleblowing@pkofaktoring.pl obsługiwanej przez Dyrektora Biura Bezpieczeństwa, z adresu służbowego poczty lub dowolnego adresu mailowego zapewniającego anonimowość,
- pracownicy poprzez zgłoszenie za pośrednictwem Systemu Informatycznego – wewnętrznego intranetu z dedykowanym arkuszem zgłoszeń wewnętrznych, umożliwiającym dokonanie zgłoszeń imiennych i anonimowych.
Zgłoszenie może zostać przesłane anonimowo lub z ujawnieniem tożsamości zgłaszającego.
- ustnie:
- Czy można czuć się bezpiecznie zgłaszając naruszenia?
Zgłaszającemu gwarantowana jest pełna dyskrecja i anonimowość. Dane osobowe zgłaszającego – jeśli zostaną podane - są poufne i nie zostaną udostępnione osobom trzecim.. Wobec zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe w związku z przekazaniem zgłoszenia, np. rozwiązanie umowy, obniżenie wynagrodzenia.
- Przetwarzanie danych osobowych
PKO Faktoring S.A. po otrzymaniu zgłoszenia, przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania, są niezwłocznie usuwane. Pozostałe dane osobowe są przechowywane zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie Sygnalistów w pozostałym zakresie mają zastosowanie przepisy RODO obowiązującymi w PKO Faktoring S.A. Zapoznaj się z treścią klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych (Informacje dotyczące RODO (pkofaktoring.pl))